poniedziałek, 4 maja 2015

Sprawności harcerskie, czyli metoda na... Naturalność!


Nie spodziewałam się, że tak wiele osób przeczyta i wypowie się na temat mojej notatki "Łatwiej być mamą...". Dziękuję za komentarze, i "lajki", okazuje się, że nie tylko HarcMamy ale i HarcTatowie mają dużo do powiedzenia :)

Dziś będzie w nawiązaniu do metody harcerskiej.
Moja drużyna jest drużyną integracyjną. Skupia zarówno uczniów szkoły podstawowej jak i zespołu szkół specjalnych. Harcerze z niepełnosprawnością zazwyczaj są trochę starsi, niemniej opieramy się na metodyce harcerskiej. Oprócz tego pełnię funkcję w namiestnictwie, które łączy drużyny harcerskie i starszoharcerskie.
Jednym z moich głównych instruktorskich przekonań jest to, że wychowanie harcerskie ma być naturalne. Chociaż jestem wyjątkowo tolerancyjną i wyrozumiałą osobą to złoszczę się strasznie na myśl o nieodpowiednio wykorzystanych sprawnościach harcerskich. Wśród drużynowych panuje trend "sprawności są przestarzałe i nie da się ich zdobywać". Dobra, zgadzam się, że wymagania większości mniej lub bardziej odstają od rzeczywistości, prawdą jest, że warunki w jakich wychowują się dzieci i młodzież zmieniają się bardzo szybko i ciężko nadążyć. Martwi mnie tylko to, że drużynowy-przestrzałesprawności zazwyczaj ma pusty rękaw munduru, w swoim harcerskim życiu zdobył tylko łazika na pierwszym rajdzie obozowym i igiełkę, bo uszył proporzec dla zastępu (jak dobrze pójdzie). Jeszcze gorsza sytuacja jest, jeśli brał udział w obozach, które trzeba było "zaliczyć" zdobywając np. trzy sprawności.
Nie zrozumcie mnie źle - wizja obozu na którym kadra stwarza możliwości i projektuje sytuację wychowawczą tak, żeby harcerze mogli w sposób naturalny zdobywać sprawności bardzo mi się podoba!  Martwi mnie sytuacja w której na obozie  harcerskim zdobywa się domowniczkę - sama mam takie wspomnienie z młodych lat harcerskich.

Jeśli chodzi o dyskusję nad sprawnościami - zgadzam się, że przydałby się zaktualizowany zestaw. Nie zgadzam się jednak, że w obecnym zestawie nie ma sprawności, które z lekkością i powodzeniem drużynowy mógłby realizować na zbiórkach i proponować harcerzom.
Pamiętać trzeba o dostosowaniu zadań do wymagań.

Przygotowując się do harcersko-macierzyńskich wyjazdów i przygód postanowiłam znaleźć sprawności, które mogłabym wykorzystać w pracy z harcerzami, korzystając z naturalnej sytuacji obecności Wojtka.

1. Obozowy Konkurs na Zabawkę Dziecięcą! Razem z zastępem stwórzcie trzy lalki, które wystąpią w obozowym przedstawieniu! Po spektaklu lalki zostaną poddane Próbie Bezpieczeństwa i Przetrwania - Lalka, która spełni wymogi nieposiadania małych elementów i przetrwa 10 minut zabawy z Wojtkiem i Staśkiem wygra!
(Druhu Drużynowy! Otwórz swoim podopiecznym sprawność:
LALKARKA / LALKARZ **
 1. Wykonała / wykonał różne lalki, np. pacynki, marionetki, kukiełki.
2. Urządziła / urządził scenę i dekoracje dla teatru lalek.
3. Zorganizowała / zorganizował z zastępem przedstawienie kukiełkowe.
4. Zagrała / zagrał rolę w teatrzyku kukiełkowym, poruszając lalką, lub w teatrzyku cieni.)

2. Sprawności typowo opiekuńcze:
STARSZA SIOSTRA / STARSZY BRAT *
1. Opiekowała / opiekował się młodszym dzieckiem przez kilka godzin, umiejętnie je zabawiając.
2. Pod opieką rodziców zadbała / zadbał o powierzone dziecko:
 ▪ przestrzegała / przestrzegał godzin karmienia,
▪ przygotowała / przygotował do wyjścia na spacer w odpowiednim ubraniu,
▪ towarzyszyła / towarzyszył przy toalecie porannej i wieczornej,
▪ ułożyła / ułożył do snu.
3. Potrafi zapewnić bezpieczeństwo zabawy w domu i na spacerze.
4. Przygotowała / przygotował i przeprowadziła / przeprowadził grę lub zabawę dla dzieci w wieku przedszkolnym.

PIASTUNKA / PIASTUN **
1. Systematycznie opiekowała / opiekował się młodszym dzieckiem (rodzeństwem, dzieckiem sąsiadów itp.) przez dłuższy okres (miesiąc, wakacje):
▪ przygotowywała / przygotowywał odpowiednie posiłki,
▪ wyprowadzała / wyprowadzał na spacer w odpowiednim ubraniu,
 ▪ myła / mył i kładła / kładł do snu,
▪ zapewniała / zapewniał bezpieczną zabawę,
 ▪ pomagała / pomagał w nauce (w przypadku opieki nad dzieckiem w wieku szkolnym).
2. Własnoręcznie przygotowała / przygotował niespodziankę dla dziecka (zabawka, ubranko, ulubiony podwieczorek).
3. Opracowała / opracował krótki wykaz książek, dotyczących opieki nad dzieckiem. Zapoznała / zapoznał zastęp z jedną z nich.
4. Opracowała / opracował kilka interesujących zabaw i gier dla dzieci

Druhno Drużynowa, Druhu Drużynowy! Zanim powiecie, że nie ma i się nie da, spróbujcie! :) Trzymam kciuki!

A więcej sprawności znajdziecie tutaj .

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz